SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Var tredje 16-åring lider av kronisk stress

20098

Idag är stress ett vardagligt problem för många. Mer än hälften i dagens samhälle lider av stress. Var tredje 16-åring är kroniskt stressad och stressen ökar mest bland unga.

Jag tycker det är helt hemskt att var TREDJE 16-åring är inte bara stressad utan kroniskt stressad. Det är sådan pass ung ålder och ändå så lider vi unga av stor stress, varför? För att vi känner och får för mycket press på oss. Vi är egentligen för unga för att känna sådan stor press på oss!

Skolan idag är betydligt mycket svårare än vad den var för ett par 10 år sedan. Svårare att få högre betyg, lärarna tar föregivet att vi ska lägga ner våra själar i skolan varje dag, långa skoldagar och det absolut vanligaste problemet vi får för mycket att göra med läxor.

Detta är varför vi idag måste lära oss att ta det lugnt ibland, det är inte hälsosamt att stressa runt 24/7 utan vi behöver också vila och tänka på annat. Unga människor tror att deras gymnasieval kommer att påverka hela deras framtid vilket inte stämmer över huvud taget. Det som skiljer en linje till en annan är egentligen 2 ynka kurser. Du kan fortfarande bli en psykolog fastän du går Ekonomi juridik linjen till exempel. Vi behöver ta det lugnt för att våra kroppar mår inte bra av stress.

Så hur tar man det lugnt egentligen? Här ger jag lite tips:

  • Visste ni att träna är ett av de mest effektiva sättet att slappna av i hjärnan? Du börjar tänka på annat än skolan och jobbet när du tränar och därför slappnar du av och kan också mycket enklare vakna upp pigg nästa dag.
  • Yoga är också ett super effektivt sätt för kroppen och hjärnan att slappna av, testa på själv 😀
  • Unna dig själv! Gå till ett spa för en dag eller en massage då och då för att få lite egen tid. Det är du värd!
  • När du går och lägger dig. SLUTA tänk på skolan och jobbet. Du kan ändå inte göra mer av att ligga och tänka på det utan det är bättre att du slappnar a och försöker somna om.
  • Ta var sak för sig. Gå efter dead-lines. Om tex du har ett prov om 3 dagar, plugga till det, börja inte för SO-uppsatsen som ska vara klar om en vecka, det är bra med prioritering och planering.

Om du tycker att du har för stora problem med stress sök hjälp för ditt egna bästa. Och för er som har sommarlov nu, NJUT 😀

Vill du läsa artikeln om att var tredje 16-åring lider av kronisk stress kan du klicka in HÄR!

 

 

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *