SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Innehåll VS kalorier

diet

Det folk ofta tänker på tänker dem äter någonting överhuvudtaget är hur mycket kalorier, fett och kolhydrater den produkten innehåller. Att endast titta på kalorier och kolhydrater säger dig egentligen ingenting om produkten. Varför? Läs vidare 🙂

Kalorier:

Kalori är ett mått på energi som vi tenderar att associera med mat. Kalorier beskriver den energi som produkten innehåller. Men bara för att just den produkten du håller i din hand innehållet runt flera hundra kalorier, betyder detta då att den produkten är onyttig och ohälsosam? NEJ!  Kalorierna du läser är bara en siffra. Det säger dig ingenting om självaste produkten och den kan vara hälsosam även fast den innehåller mycket kalorier och det är här folk tycker det börjar bli svårt.

Många pratar om att man ska äta ett visst antal kalorier varje dag, andra säger att man ska strunta i det, vissa säger att mycket kalorier betyder att produkten eller maten är onyttig andra inte, så vad är det som stämmer??

Folk är så sjukt fixerade vid summan kalorier idag. De bryr sig egentligen inte om vad de äter egentligen utan bara kaloriinnehållet är lågt är är allt okej. Detta stämmer dock tyvärr inte. Det folk behöver sluta göra är faktiskt att strunta i kalorierna överhuvudtaget för att folk vet inte skillnad på rätt och fel kalorier. Så hur ska man då kunna veta att den produkt du håller i din hand är hälsosam? INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN! 😀 

Innehåll:

Här på innehållsförteckningen kan du läsa av en produkt utan att veta vad det är för något du egentligen håller i 😉 Precis tvärtom från kalorierna. Du får reda på allting om produkten är hälsosam eller ej då du faktiskt kan läsa alla ingredienserna som finns i produkten. Till exempel om produkten innehåller mycket konserveringsmedel, färgämnen, socker, omättade fetter m.m

Är du inne på en detox period? Perfekt! kolla efter konserveringsmedel, färgämnen, surreglerande ämnen m.m på produktens innehållsförteckning! 

Är du på en strikt diet och inte vill använda en produkt med socker i din matlagning? Kolla efter socker och sötningsmedel på innehållsförteckningen!

Vill du titta om produkten innehåller massa ämnen du inte brukar äta? Det finns på innehållsförteckningen! 😀

Förstår ni hur jag menar? Innehållsförteckningen säger allt medan kalorierna bara beskriver energin av själva innehållet. Läs även om hur folk blir förvirrade av bra och dåliga fetter av att läsa av kalorier HÄR! 

Om du har svårt att förstå vad alla namn betyder för en produkt kan du läsa detta so jag hittade skrivet på nätet nedan:

Energi
Mängden energi som livsmedlet ger. Mäts antingen i kalorier (kcal) eller joule (kJ).

Protein
Den totala mängden protein som livsmedlet innehåller mätt i gram. Protein är nödvändigt för att kroppen ska växa och läka.

Kolhydrat
Stärkelser och socker kallas kolhydrater och fungerar som bränsle för kroppen. Vi bör bygga våra måltider kring stärkelserika livsmedel som t.ex. bröd, potatis, spannmål, ris och pasta och om möjligt använda fullkornsvarianter. Deklarationen visar hur mycket kolhydrater det finns i produkten och på raden nedan visas hur stor andel av kolhydraterna som utgörs av socker. Till denna mängd räknas naturligt förekommande sockerarter som t.ex. de som finns i fruktjuice och mjölk plus sockerarter som har tillsatts under tillverkningen.

Fett
Deklarationen visar den totala mängden fett som produkten innehåller och på raden under anges mängden mättat fett. Fett innehåller mer än dubbelt så många kalorier per viktenhet jämfört med kolhydrater och protein – äter du för mycket leder det lätt till att du går upp i vikt. Vi behöver alla en viss mängd fett i vår kost för att bibehålla hälsan men vi bör försöka minska intaget av mättat fett. En hög andel mättat fett i kosten kan öka kolesterolvärdet i blodet, vilket i sin tur ökar risken för hjärtsjukdomar.

Kostfiber
Den totala mängden kostfiber som produkten ger. Kostfibrer hjälper ditt matsmältningssystem att fungera väl. Det bästa sättet att få i sig kostfibrer är via intag av sådana livsmedel där de förekommer naturligt: fullkornsprodukter, frukt, grönsaker, bönor och baljväxter. En genomsnittlig vuxen människa bör få i sig 18 – 35 g per dag.

Natrium
Ett annat namn för salt är natriumklorid. Det är natriumet i saltet som kan vara skadligt för hälsan. Natrium brukar anges i näringsvärdesdeklarationer. För vissa livsmedel anges även salt men inte alla. För att beräkna salthalten kan natriumvärdet multipliceras med 2,5.

Och resten av informationen? 
Vi förstår att det är svårt att hänga med i all information på deklarationerna. Vill du få hjälp att förstå termerna och hjälp att koncentrera dig på faktorer som är viktiga för dig så läs vidare.

Kalorier från fett
Varje gram fett ger 9 kalorier så du kan räkna ut det totala antalet fettkalorier i produkten genom att multiplicera det totala antalet gram fett med 9.

Mättat fett
Mättat fett, vilket oftast förekommer i kött, fågel, fisk, bakverk och tropiska oljor, ökar risken för hjärtsjukdomar. De flesta experter rekommenderar att endast 10 % av de dagliga kalorierna kommer från mättat fett.

Enkelomättat och fleromättat fett
Dessa är ”bra” omättade fetter som kan skydda ditt hjärta om de konsumeras istället för livsmedel som innehåller mättade fetter eller transfetter. Dessa fetter anges ibland i deklarationen men det finns inga krav på det. Om deklarationen inte anger fler- eller enkelomättade fetter så kan du beräkna mängden omättat fett genom att dra ifrån transfetter och mättade fetter från den totala fettmängden.

Sockerarter
Dessa utgör del av den totala mängden kolhydrater men består av naturliga och tillsatta sockerarter per portion. Välj livsmedel som har låg sockerhalt i förhållande till kolhydrater och kostfibrer.

Vitaminer och mineraler
Vissa näringsvärdesdeklarationer visar mängden vitaminer och mineraler i produkten, t.ex. C-vitamin, folsyra och järn. Denna information behöver inte anges enligt lag såvida inte tillverkaren själv hävdar att produkten innehåller någon vitamin eller mineral, t.ex. ”rik på C-vitamin”.

Ingredienser
Ingredienslistan omfattar produktens alla ingredienser listade efter vikt i fallande ordning.

 

Så nästa gång du går och handlar, kolla innehållsförteckningen 😀

 

 

 

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *