SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Hur gå ner i vikt i 5 steg

IMG_6978

En bild från min egna vikt nedgång! Glöm inte att ta bilder på dig själv för att motivera dig extra! Då kan du även i slutet se vilken stor skillnad det är 🙂

Idag finns det så otroligt många olika dieter, program, piller, m.m som säger att man ska förlora vikt och förlora kroppsfett genom dessa ”kurer”. Men vad är det som egentligen stämmer och fungerar för kroppen? Läs vidare och få reda på hur man ska göra för att egentligen gå ner i vikt och förlora kroppsfett på det naturliga och hälsosamma sättet 🙂

Hur gå ner i vikt med 5 steg

1. Bestäm dig

Utan motivation eller att du 100% har bestämt vad det är du faktiskt vill så kommer det aldrig att fungera. Känn verkligen av vad det är du vill och gå in för det 110% än att din vilja går upp och ner för varje dag som går. Självklart kan viljan ändras under tiden då du har svårare perioder och tider och du kommer känna att du vill sluta, men då är det perfekt att tänka tillbaka på denna stund då du bestämde dig. Ge inte upp för en motgång!

När du väl bestämt dig måste du också acceptera att det kommer att bli svårt. Var förbered för det redan från start. Att du kommer behöva kämpa, göra mindre uppoffringar såsom att inte sitta och käka din favorit choklad på fredagskvällen, att även om du är trött och det ända du vill göra är att slänga dig i sängen så kommer behöva släpa dig iväg till gymmet.

Att gå ner i vikt är tufft, för vem som helst, men skillnaden är att ALLA KAN KLARA DET! Med denna inställning att du vill, ska gå in 100% för det och accepterar att det ändå kommer att bli tufft så har du i princip 70-80% klart. Dem resterande procenten är själva utförandet.

 

2. ”Uppoffringar”

Det första folk brukar tänka vid ordet ”uppoffringar” är att det är jobbigt och att ingen vill. Ingen vill ge upp det dem själva tycker är kul eller är gott. Redan här börjar folk ge upp som inte har bestämt sig. Men inte du som har bestämt dig, för du har ju redan accepterat att det kommer bli tufft och detta är första testet för dig! Du ska inte vika undan utan du ska genomföra första testet dvs att gå ner i vikt med en bra och skön inställning.

Men eftersom att du nu har bestämt dig så börjar redan några av de tuffa sakerna från start, att du kommer behöva göra ”uppoffringar” för att lyckas med ditt mål. Jag menar inte vilka uppoffringar som helst utan egentligen lite mindre uppoffringar men eftersom att dem är en stor del av den normala vardagen kommer det att bli svårt. Här kommer 4 av de vanligaste uppoffringar folk behöver göra:

  • Börja ta med egen lunch låda varje dag och då behöver du laga din egna mat från scratch vilket inte alla är vana vid utan dem är vana vid att få allt färdig lagat och serverat
  • Skippa ALLTING som innehåller socker, vita kolhydrater, dåliga fetter, friterat, snabbmat etc. det finns hur mycket som helst och detta var bara några få exempel
  • Du kommer behöva träna.
  • Ge upp slappa och sköna hemmakvällar varje dag i veckan efter jobbet eller skolan. Jag upprepar, du kommer inte kunna ha hemmakvällar varje dag i veckan men självklart några. Japp, du måste nu börja ta av din egna fritid för att göra något du kommer tycka är jobbigt såsom att träna. Detta kommer du behöva göra fastän du har haft världens mest hektiska dag på jobbet och är sjukt trött och kommer hem sent på kvällen.

3. Träna

Du kommer inte att gå ner i vikt av att sitta ner längre, utan det är dags för att börja röra på dig 😀 Försök att se det som något positivt istället för något negativt, inställningen gör ALLT! Även om du kanske aldrig tränat i hela ditt liv och du själv tycker att din konditionsförmåga ligger under 0 kommer du behöva genomföra detta, ungefär 4 gånger i veckan eller mer beroende på hur pass snabbt du vill nå ditt mål.

Du kommer i princip behöva träna olika träningsformer men speciellt konditionsträna vilket folk tycker är den jobbigaste träningsformen. Varför? Jo för att det är det som är mest ansträngande för kroppen.

Att bygga upp din kondition är väldigt jobbigt men ännu en gång, långt från omöjligt! 😀 Du måste tänka att varje gång du tränar kondition blir du bättre på det. Om du låt oss säga springer en runda på 8 km. Första gången kommer det bli svårt att ta sig igenom alla kilometrarna utan att stanna, men den 4-5 gången kommer du att kunna göra detta och det kommer inte att vara lika jobbigt! Försök springa samma runda, då märker du själv vilka snabba resultat du faktiskt får och hur snabbt du blir bättre på det. Du blir inte bara bättre utan du går ner i vikt också.

4. Ändra dina matvanor

Du har säkert hört detta förut, att kroppen behöver rätt slags energi för att kunna använda energin till träningen. Av tex en big mac på MC får du ingen energi överhuvudtaget som du kommer att ha nytta till träningen utan energin går åt för att kroppen ska kunna arbeta ner ”maten” i ditt system. Så hur får man i sig rätt slags energi? Jo från rätt slags protein, kolhydrater och fetter 🙂 S

  • Man behöver speciellt långsamma kolhydrater vilket finns i fullkorn, såsom fullkorns pasta, fullkorns bröd m.m 
  • Skippa allt godis, glass, vita kolhydrater ( det är snabba kolhydrater), snabbmat m.m Man brukar själv veta vad som är dåligt och bra 🙂
  • Ät 5-6 SMÅ måltider om dagens istället för 3 stora. Det håller din ämnesomsättning igång hela dagen så kroppen arbetar. 
  • Lassa på med grönsaker, frukter, bär , you name it 😀 Ät gärna frukter och sådant om du känner sötsug
  • DRICK MASSA VATTEN! Minst 2 liter om dagen
  • Sov minst 8 timmar per natt, kroppen behöver mycket sömn och att sova längre gör dig även piggare och fräschare inför nästa dag
  • Små ät inte, när du äter 5-6 små måltider om dagen så håller detta igång din ämnesomsättning. Att små äta förstör mer din ämnesomsättning än att hålla igång den

5. Bryt inte löftet!

Att dag från dag strunta i dieten och träningen kommer inte göra saker och ting enklare. Försök att stanna stark och inte bryta dessa löften du gjort dig själv!

GE ALDRIG UPP! Om du håller på att falla tillbaka, tänk på varför du började. Om det är sötsaker det handlar om, drick minst 2-3 stora glas vatten och ät en frukt. När man är mätt känner man inte sötsug! Du kan klara detta, stay strong! 😀

STRUNTA I VÅGEN!! Det är inte siffrorna som spelar någon roll utan vad som visar i spegeln. Jag vägde mig aldrig under den tiden jag gick ner i vikt.

Att gå ner i vikt är egentligen enkelt, dvs att det ä enkla saker att tänk på, dock svårare att genomföra.

Hoppas att du känner dig lite extra motiverad till att börja din resa, och att detta kan hjälpa dig på vägen, skriv gärna ett mail till mig och berätta hur din resa går och om du kanske gått ner i vikt eller upp i vikt med en bild för möjligtvis en shotuout eller inlägg här på bloggen 🙂 Lycka till med din vikt

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *