SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Hur du kan göra din tårta nyttigare!

choklad-mat-tårta-godis-desserter-Isbildning

Eftersom att min födelsedag är på ingång i veckan så tänkte jag dela med mig av några tips om hur u kan göra din tårta mycket mer nyttigare än en vanlig tårta!

Till exempel så innehåller min absoluta favorit tårta: kokos sockerkaka, täckt med ett tjockt täcke av grädde med hallon och hackad Daim på. Den är supergod, med också en riktig kalori, socker och fettbomb! Så därför vill jag dela med mig av dessa enkla och smarta råd om hur du kan göra din tråta nyttigare 😀

Sockerkakan:

Socker – istället för vanligt socker så använd stevia, stevia strö eller sukrin! Eftersom att socker är fullt med fett och kalorier så kan man använda stevia som har exakt samma sak, men den innehåller även 0 g av allt. Alltså inget fett, socker eller kalorier. Stevia är ett naturligt sötningsmedel som kommer från en planta, du kan läsa mer om stevia HÄR!

Vetemjöl – Istället för att använda vanligt vetemjöl så kan man använda mer mer hälsosamt mjöl som är grövre. Till exempel skulle dessa mjölsorter vara: graham mjöl, vetemjöl special eller fullkorns vetemjöl. Du kan även byta ut en del av mjölet mot protein pulver, detta gör så att den som är mycket inriktad på att få i sig mycket protein har tur.

Smör – Istället för vanligt smör kan det ersättas med tillexempel: kokos smör, mandel smör etc. Det finns så otroligt många hälsosamma produkter som folk inte ens vet om att de existerar, men om du gör en liten sökning och kollar runt kan jag lova dig att du kommer bli överraskad! 😀

 

Fyllningen/toppingen:

Vispgrädde – Här vet jag att många tror att denna produkt kan bli svår att byta ut, men faktiskt inte! Något jag definitivt rekomenderar här är kokosgrädde! Den har en god söt smak och exakt samma konsistens som vanlig grädde. Den är låg i kalorier också, endast runt 160 kalroier / 100 g, dock varierar detta beroende på vilket märke du använder dig av. Det finns också risgrädde, men den är lite mer naturlig i smaken och smakar ungefär som rismjölk, den har inte samma söta smak som kokosgrädden så för en tårta rekommenderar jag kokosgrädden i första hand.

Frukt och bär – Lyckligtvis behövs ingen ersättning här. Känn dig fri med att experimentera med olika bär och frukter i stora lass! 😀

Godis och choklad – När man har så mycket goda bär och frukter på en tårta, varför förstöra den med att lassa på massa godis? Att använda sig av godis på tårtan är faktiskt något som nyligen bagare har börjat göra, men det var absolut en konstig tanke när tårtan först hade sitt ursprung, så det är något som mer blivit populärt på senaste tiden. Men hur som helst, jag vet att det finns många choklad älskare där ute som vill ha lite extra på tårtan! Klart man kan det på sin födelsedag, men byt gärna ut den över sockriga mjölkchokladen mot mörk choklad med  runt 70-80% kakao halt. Hacka chokladen och sprid över det på tårtan.

Hoppas att dessa tips och tricks kommer att hjälpa dig göra din kommande födelsedags tårta! 😀

 

 

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *