SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Hur du håller dig hälsosam på semester

exotisk_strand_large

Jag får många mail och frågor angående hur man håller sig i form och hälsosam medan man har semester! Detta är inga större problem egentligen utan man behöver helt enkelt tänka i rätt banor 🙂

Läs vidare för mina punkter du behöver tänka på!

1. Packningen

Innan du åker iväg behöver du tänka 3 på saker:

  • Vilken typ av resa du ska iväg på
  • Packa ner träningskläder och ett par springskor, kanske några proteinbarer?
  • Tänka ut ett litet schema

Desa tre punkter avgör hur du ska klara av din träning på semestern. Är det sol och bad semester? Packa då lätta kläder och tänk på vilka tider som är svalast att springa under m.m

Eller kanske du ska till en storstad? Perfekt, då har du mycket och stora ytor att använda dig av! Kanske leta upp en nära och stor park där du kan göra olika övningar, yoga m.m

Allting går med lite planering och tänk 😀

2. Träningen

Ja, hur tränar man utan tillgång till ett gym, vikter och rep? Enkelt! Men hjälp av naturen och din egna kropp. Om du är på solsemester är stranden den utlimata paradis gymmet! 😀 Du blir brun och håller dig i form på samma gång. Ta på dig springskorna, ett par sköna shorts och ett slappt linne, gå till stranden och värm upp lite och sedan är det bara att börja springa! Att springa i sanden gör att du får ännu mer motstånd än vad du kanske är van vid hemma i Sverige på den lilla  grusvägen, men detta är bara bra! Kroppen behöver byta underlag ibland och fördelen är att du får ta i lite extra 🙂 Efter en springtur kan du göra lite situps, squats, knäböj, plankan och alla möjliga olika kroppsövningar för att hålla kroppens muskler igång.

För att få den extra kicken tänk hur hur skönt det kommer att vara efter en lång träning att  bara hoppa ner i havet 😀 Åh, får rysningar!

Du behöver ju inte bara springa utan du kan powerwalka, använda dig av stenar, grenar m.m som vikter. Använd naturen som olika material.

3. Kosten

Detta är den svåraste delen för många! Att kunna motstå alla olika frestelser såsom skräpmat, glass, godis, drinkar m.m Men folk gör det svårare än nödvändigt. Om ni t.ex. har hotell buffé till alla tre mål om dagen så har du mer än tur! Det finns alltid en sektion med fil, mjölk, yoghurt, frukt, rågbröd, ägg, smoothies, färskpressade juicer , musli m.m Det är bara att roffa åt sig massa gott och nyttigt och börja käka 😀 Samma sak under lunchen och middagen. Du behöver inte gå till pizzan eller hamburgaren först. Det finns andra alternativ såsom grillat kyckling, kött, grönsaker, sallader m.m

Det är faktiskt så att du bara är sugen på den där pizzan för att du är hungrig, efter du ätit en portion av kyckling, kött eller sallad så är den inte ens frestande längre! Allt handlar om att du är mätt och belåten 🙂

Sedan fins ju dessertbordet. Kanske den värsta fienden? Men den behöver inte vara det. När man är riktigt mätt så borde du inte känna av sötsugen längre. Om du gör det? Det finn alltid frukter som du kan äta. Glöm däremot inte att dricka MASSVIS med vatten! Särskilt på semester då det är varmt och du svettas mycket, då behöver du mer vatten är normalt så det är mycket viktigt. Det minskar även din hunger och ditt sötsug 🙂

Här kommer några frukost exempel som du kan äta under din semester:

IMG_1729

Yoghurt med musli, kaffe ch 2 kokta ägg

IMG_1804

Yoghurt med hallon, mandlar, 2 kokta ägg och te

IMG_7076

Lite enkelt snacks på stranden 😀

4. Glöm inte att njuta också

Självklart ska du ha tid för dig själv för att njuta också på din semester! Men en träning tar högst 1-2 timmar om dagen och det är allt som krävs av din dag för att fortfarande stanna i form. Sedan är de resterande timmarna för dig själv då du har tid med bad, sol, shopping m.m som en semester är till för 😀

Hoppas du får en underbar semester 😀

IMG_9392

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *