SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Starta din hälsosamma resa!

börja-träna

Jag får ofta frågor om att vissa inte känner den motivation som dem skulle vilja ha eller hur ni ska kunna börja er resa mot en hälsosammare livsstil, så jag tänkte ge ut lite tips och trix här för att försöka underlätta det så mycket som möjligt! 😀

1. Leta upp hälso / träningsböcker, hemsidor tidningar etc.

För att bli motiverad till träning och kost är det bästa sättet att sätta dig in i rollen först. Leta upp olika träningsformer, hälsosamma tips om kost och träning, läs MYCKET om just träning! Genom att läsa om olika träningsformer kan du märka vilket du känner att du skulle klarar av bäst och vad som verkar mest intressantast. Gör en lista där du väljer ut ca 10 – 15 olika tränings former, dvs dans. löpning, body pump etc. och sätt dem i ”glädje ordning”, dvs nummer 1 är vad du tycker verkar roligast och nummer 15 det mest ointressantast. Efter listan är klar vet du vilka typer av träningsformer du är intresserad av att pröva på 🙂

2. Välj ut ett gym eller ett center

När du väl vet vilka typer av träningsformer du vill utöva kanske du vill ha lite hjälp i början. Leta upp ett gym eller ett center som kanske specifikt är inriktad på den träning du ska göra som ligger hyfsat nära dig! Om du tex valde Zumba som nummer ett, leta upp ett zumba dansställe, gå dit och prata och säg att du helt är nybörjare och se vad dem rekommenderar! Om träningen kan utövas utan gym eller någon specifik hjälp såsom löpning, då är det bara att bestämma en skön och bekväm plats där du vill springa.

3. Tillbehör

Till vissa sporter kan material och tillbehör behövas, såsom boxningshandskar eller liknande, kolla upp o du behöver det dem första gångerna annars kan det finns att låna på plats

4. Planera

Nu är det inter mycket kvar innan du kan börja träna, men det bästa för att din träning faktiskt ska bli av är att bestämma specifika dagar du enklast kan träna, till exempel om du slutar tidigare från jobbet eller skolan på onsdagar så är det perfekt! Du kan även kolla upp om någon annan kompis är intresserad av att börja träna med dig. Så om du ska utöva sport med hjälp, boka in 2 pass i veckan att börja med, du har en plats och en tid att vara på, det blir svårare att skippa träningen då!

5. Träna!

Allt praktiskt och grundläggande information är nu klart och det enda du behöver fokusera på är att vara på plats vid rätt tid och börja träna! Tänk på att det är svårt i början, dvs jobbigt och svårt, men detta kommer slutligen gå över, desto fler gånger du tränar, desto bättre blir du och enklare! Kämpar glöden ska vara på topp!!

6. Äta

Att äta rätt inför träningen är ju också viktigt, leta upp information om detta i böckerna, tidningarna och jag nämnde i början eller sök information om det på nätet! Maten behöver inte vara så komplicerad som folk tror, försök att kanske byta ut vita kolhydrater till grövre kolhydrater, skippa sockret och drick mycket vatten!

 

Hoppas att detta har kommit till någon nytta för dig som är helt ny inom träningsvärlden och att detta kan vara ditt startskott, lycka till 😀

 

 

 

 

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *