SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Välj rätt kolhydrater, protein och fetter

mat for muskelbygge

Denna lilla sammanfatting för vilka olika typer av fetter, kolhydrater och proteiner som är hälsosamma respektive ohälsosamma är superbra! Denna sammanfattning är en utav dem bästa kunskaperna du behöver kunna för att kunna äta rätt och hälsosamt 🙂 Texten har jag ej skrivit själv.

Om du kan lyckas komma ihåg detta så kommer du kunna gå och handla utan problem och komma hem med varor som är hälsosamma! Om du inte lyckas komma ihåg dem, så skriv upp detta på mobilen respektive, lek skola och lär in detta som glosor 😉

Kolhydrater

Välj:
Quinoa, bulgur, potatis, sötpotatis, havregryn, linfrön, chiafrön, nötter, osötat fullkornsbröd, frukt och mörka grönsaker.

Undvik:
Vitt ris, vit pasta, vitt bröd, socker, halvfabrikat och färdiga rätter, mat med panering, färdiga såser och vetemjöl.

Varför?
Fiberrika kolhydrater håller dig mätt längre och gör dig mindre sötsugen. Näringsrika källor gör dig piggare och friskare och innehåller dessutom mer vitaminer och mineraler.

Fett

Välj:
Fet fisk, avokado, linfröolja, olivolja, nötter, frön, ekologiskt kokosfett, kvarg och naturell yoghurt.

Undvik:
Margarin, creme fraiche, grädde, friterad mat, mjukost och sötade mjölkprodukter.

Varför?
Fleromättade fettsyror sänker kolesterolet, ökar fettförbränningen, är antiinflammatoriskt och bra för hjärna, ögon och leder. Mättat fett bör ätas i en begränsad mängd då studier visar att de har en negativ verkan på kroppen i för stora mängder.

Protein

Välj:
Kvarg, keso, ägg, chiafrön, bönor, magert nötkött, fisk, kyckling och kalkon.

Undvik:
Fläskkött, korv, bacon, feta samt mjuka ostar.

Varför?
Välj magra proteinkällor som mättar länge, då drar du automatiskt ner på kaloriintaget och undviker det fett som kroppen inte har någon nytta av. Många av dessa bra proteinkällor innehåller mycket B-vitaminer som kroppen behöver.

Leave a reply

Enter the code to comment *