SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Sjuk och träna?

4349_18_0304_08

Just nu är det många som är sjuka och viruset verkar vandra runt bland dem flesta och sprider sig tyvärr ganska lätt. Nästan alla mina kompisar och inklusive jag är sjuka just nu så jag tänkte ge ett litet råd till er.

Träna INTE när ni är sjuka. Det är extremt farligt för hjärtat och inte bra om man är så pass sjuk som jag och hostar som en dåre. I vissa lägen så kan det gå bra att styrketräna då pulsen inte går upp lika högt som vid kondition men man ska inte träna över huvudtaget om halsmandlarna är svullna, ont i halsen eller har feber.

Rekommenderar alla att häller stå ut och vänta tills du blir frisk än att du börjar träna för tätt inpå och riskerar att aldrig bli helt frisk, det har jag lärt mig från erfarenhet :/

För er som är friska och vill undvika att bli sjuka kommer här 9 tips:

1. Le mot livet

Glädje, optimism, en positiv livssyn och en avslappnad inställning är effektiva medel mot förkylning. Det är sällan de anfallande virusen får fotfäste när du är glad. Negativa tankar, stress samt en trist syn på tillvaron verkar omvänt som ett framgångsfullt bombardemang mot immunförsvaret.

2. Lägg tid på vännerna

Ju fler vänner du har, desto mindre förkyld blir du. Personer med bara 1–3 goda vänner blir fyra gånger oftare förkylda än de som har sociala kontakter med flera personer. Ett bra socialt nätverk stärker immunförsvaret och motståndskraften mot förkylningsvirus.

3. Rör på dig

Genom att hålla dig i rörelse stärker du kroppens motståndskraft och håller förkylningen på avstånd. Det visade en undersökning som lät en grupp kvinnor träna 45 minuter om dagen de flesta av veckans dagar. De drabbades sedan hälften så ofta av förkylning. Du kan mycket väl träna utomhus då den kyliga luften stärker slemhinnorna. Mycket hård träning kan dock försvaga immunförsvaret i några dagar.

4. Tvätta händerna och håll andan

Förkylning smittar framför allt från händerna när de har kontakt med näsa och ögon. Tvätta dem därför ofta. Håll andan om någon råkar nysa dig rakt i ansiktet.

5. Håll fötterna varma

När försökspersoner satt med fötterna i en balja kallt vatten blev de tre gånger så ofta förkylda som testpersonerna med varma fötter. Så glöm inte sockorna.

6. Ät nyttigt och varierat

Grönsaker och frukter ger dig hela paletten av vitaminer, mineraler och nyttiga växtämnen som optimerar immunförsvaret. Ät även kryddor som ingefära och vitlök samt te – gärna grönt eftersom det är fullt av antioxidanter.

7. Fyll D-vitamindepåerna

D-vitamin är viktigt för att stärka immunförsvaret. Vi saknar speciellt D-vitamin på vintern när solen inte skiner tillräckligt för att huden själv kan bilda vitaminet. Så ät en daglig D-vitamintablett. Höga doser C-vitamin förebygger däremot inte förkylning.

 

Leave a reply

Enter the code to comment *