SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Mental VS fysisk hunger

bild kopia 2

Idag är det många gånger vi inte vet när vi är hungriga på riktigt eller bara äter för att vi till exempel har tråkigt. Många vet inte skillnad på mental och fysisk hunger vilket spelar en mycket stor roll så det är viktigt för oss att veta skillnaden! 🙂

Mental hunger:

Så vad menas med mental hunger? Jo, att din kropp eller rättare sagt ditt ”sinne” känner sig hungrig eller sugen på något att äta. Det kan vara i princip vad som helst, mat, frukt, godis, glass etc. men den största boven är produkter med socker i. Men bara för att du är riktigt sugen på den där kakan eller mackan så måste du försöka att känna av vad din mage säger. Är du verkligen hungrig eller ”hungrig”? Då finns det något du bör tänka på innan du proppar i dig det du är sugen på 🙂

Försök att tänka dig något annat än just den produkten som du just nu suktar efter, t.ex. en portion med mat. Jag menar inte något du vet att du alltid är sugen på så försök att tänka i andra matvägar än normalt. Kanske en kycklingbit med keso och sallad? Alltså inte fet mat. Är detta lockande och du fortfarande känner suget så ja då vet du att du mer är fysiskt hungrig dvs på riktigt. Är detta möjligtvis inte så lockande, då har du svaret att det är din mentala hunger som mer vill ha något.

Din mentala hunger beror ofta på mycket små detaljer men som gör stor skillnad på kroppen! Såsom du säkert hört många gånger som spelar stor roll är hur mycket vatten du druckit under dagen! Man rekommenderar minst 2 liter per dag och jag försöker dricka 1 liter under förmiddagen och den andra under eftermiddagen. När man dricker mycket vatten så minskar hungern och speciellt sötsuget som påverkar din mentala hunger. Läs mer om hur viktigt vatten är att dricka och hur det påverkar din kropp positivt HÄR  😀

Det är enkelt att behärska din mentala hunger med mycket vatten, sömn, regelbunden hälsosam mat var tredje timme.

Fysisk hunger:

Fysisk hunger innebär kort och gott att du är hungrig för att du inte ätit på ett tag. När du är hungrig så är det för att din kropp är i behov av energi. Utan regelbunden mat blir du mycket trött och långsam i huvudet så det är mycket viktigt att äta. Men man måste hålla en gräns mellan vad som är regelbundet och det rekommenderade är att äta var 3-4:de timme. Så om du äter frukost klockan 8 äter du helst lunch runt 11-12 tiden osv. Detta är också för att du ska hålla igång din ämnesomsättning på en hög nivå för utan mat har kroppen inget att bryta ner.

Så det är mycket viktigt att äta också 🙂 Om du inte äter under låt oss säga en dag så förstör detta din ämnesomsättning och kan istället leda till viktuppgång och inte viktnedgång som många tror kommer hända om man svälter sig själv så tänk på detta 😀

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *