SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Fördelar med Linfrön

IMG_5843

Linfrö finns i både en mörkbrun och en gyllene frö sorter men båda är lika potenta och lin är ett mirakel anläggning, verkligen en av Mother Natures fantastiska biologiska gåvor till oss. Den har ett antal program som fortsätter att vara till nytta i dag inom hälsa, skönhet och industri. Det är allmänt odlas i svar på efterfrågan på ekologiska alternativ för särskilda holistiska terapier och kompletterar och efterfrågan fortsätter att växa för den dynamiska anläggningen.

Linfrön går att använda enkelt och till mycket! Mitt bästa tips är att blanda ner en matsked när du tillreder din smoothie! Att krossa frönen gör så att alla hälsa-fördelar påverkar kroppen då det kan vara svårt att tugga sönder de små linfrönen 😉

Linfrön hälsofördelar

Linfrö är rikt på många värdefulla näringsämnen. När väl den bearbetas linfrö består av 30% olja och 66% fiber och protein. Oljan blir en mycket bra källa till fettsyror som är viktiga för god hälsa. Oljan innehåller alfa-linolensyra, omega 3-och omega 6-syror som är kritisk för konstruktionen av cellmembran i kroppen. Alfa-linolensyra är ett ström-anti-oxidant, som hjälper kroppen att avlägsna toxiner från blodet och vitala organ, såväl som i mag-tarmkanalen. Det hjälper också genom att reglera tarmrörelserna.

Lin är också en utmärkt källa till fett som kallas fosfolipider som är viktiga byggstenar på den mänskliga kroppen och är nödvändig för friska hjärnans funktion. För vegetarianer linfrö olja är en mycket rik källa till omega 3, som kan vara svårt att köpa på en diet. De essentiella fettsyrorna är nödvändiga för produktionen av prostaglandiner som reglerar fettmetabolism, hantering av inflammation, mänskliga hormonnivåer samt öka immunitet och hjärt-och CNS-funktioner.

Lin för närvarande utforskas som ett komplement för kvinnor går in i klimakteriet. Den höga fiber lin tillsammans med hälso-och fördelarna med essentiella fettsyror har visat sig ha en positiv inverkan på hormonell modulering i kliniska prövningar av kvinnor äldre än 50 i norra Europa. En del av hypotesen är att den genomsnittliga nordeuropeiska kvinnan inte förbrukar en fiberrik kost (till skillnad från kvinnor i andra delar av världen som konsumerar linser och andra fibrer på daglig basis). I andra globala samhällen kvinnor som njuter av höga fiber kost upplever färre problem och biverkningar på grund av klimakteriet än genomsnittet nordeuropeiska kvinna. Och eftersom modifiering av diet verkar så svårt för de flesta, att lägga till en effekt dagligt tillskott som linfrön till kosten är snabb och enkel, ge stöd modererar hormonella förändringar och minska negativa symptom. Den lätthet med vilken lin kan läggas till hemlagade mat gör det till ett utmärkt komplement och lätt implementeras hälsosam kost förändring.

Jordbrukets användning av linfrö

Ett besök på ägget avsnitt i mataffären och du kommer att upptäcka där mer än 45% av världens produktion av linfrö används för jordbrukssektorn. Med tanke på konsumenternas efterfrågan på berikade produkter och ägg som är berikade med omega-fettsyror, är ägg värphöns är försedd med ett foder som är mycket rikt på linfrö. Denna kvalitet diet (även marginellt dyrare i termer av produktionskostnader för odlaren) resulterar i en påtaglig ökning av omega fetter i ägg vilket gör konsumtion av ägg en mycket hälsosam fördel för alla balanserad kost.

Det är inte bara stannar vid fjäderfäuppfödare dock. Med tanke på det faktum att omega fettsyrorna lätt upp i kött och beredningar, omega berikade livsmedel som yoghurt, är tofu och andra objekt som vi tar till vårt bord varje dag spetsats med hälsosamma tillägg av linfrön.

Linolja (lin) är en effektiv vattenavvisande och används vid framställning av fläckar och tätningsmedel för utomhusbruk träkonstruktioner av hårdvaran industrin. Det används av inre och yttre producenter måla som den bibehåller sin biokemiska struktur och hjälper till att hålla färgen färgen smorda, vilket förhindrar uttorkning av färgen och förlänga dess hållbarhet. Den används också som ett smörjmedel i läder behandling och tillverkning för inredning, skor eller plagg för att behandla lädret och göra den fuktig och smidig i handen.

 Här kommer 6 fördelar med Linfrön:

1. Högt blodtryck

Baserat på den skrämmande statistiken att var tredje amerikan har högt blodtryck genomförde Centers for Disease Control and Prevention en 12 veckor lång studie på 59-åringar och kom till slutsatsen att konsumtionen av linfrö sänkte blodtrycket dramatiskt.

2. Hudcancer

Väldigt få saker kan få dig att se yngre och friskare ut än en solbränna. Men att utsätta sig för solens UV-strålar medför tyvärr alltid en risk för hudcancer. Omaha Researchers har kommit fram till att linfrön kan minska melanom-tumörer med så mycket som 63%.

3. Depression

Depression kan dramatiskt påverka ditt liv. Det finns gott om antidepressiva medel som läkare kan ordinera, men enligt en japansk studie kan ett enkelt kosttillägg också vara till nytta. Deras studie visar att patienter med svår depression också har lägre dokosahexaen- och eicosapentanoic-syror som finns i livsmedel som valnötter och linfrön.

4. Leversjukdom

Även om du lever ett hälsosamt liv men inte kan släppa spriten, då kan du fortfarande vara i farozonen vad gäller leversjukdomar. Men det kan det finnas ett sätt att minska riskerna. En undersökning har påpekat att linfrön effektivt minskar riskerna för leversjukdomar. Ett ännu effektivare sätt är att sluta dricka.

5. Kolesterol

Har du högt kolesterol och letar efter ett drogfritt, relativt billigt sätt att behandla ditt problem, överväg att ta linfrö-tabletter eller strö lite mald linfrö över din müsli eller sallad.

6. Prostatacancer

En studie av 161 patienter med prostatacancer fann att linfrö tycks minska skapandet av cancerceller avsevärt. Det är troligt att linfrö har förmågan att störa händelseförloppet som leder till produktionen av cancerns blodkroppar.

På grund av dessa många potentiella hälsofördelar är det frestande att se linfrön som vegetabiliernas stålmannen. Men kom ihåg att det inte finns någon magisk mat eller näringsämne som garanterar bättre hälsa. Det viktiga är att konsekvent ta hälsosamma beslut vad gäller din kost och livsstil.

Leave a reply

Enter the code to comment *