SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Fördelar med Hasselnötter

14612077-origpic-404131

Rostade precis ett par hasselnötter i ugn vilket är ett utav mina favoritsnacks 😀 Nötterna får en helt annorlunda smak efter man rostat hasselnötter och dem är jätte goda lite varma. Det är även superenkelt, bara 175° 10-15 minuter i ugnen 🙂

Tänkte även ta tillfället i akt och berätta några fördelar med just hasselnötter!

Vitamin E

Den första och viktigaste fördelen med hasselnötter är att det är den mest kända källan till vitamin E och detta är mycket viktigt för friska muskler inklusive hjärtmuskeln och för normal funktion av det reproduktiva systemet. Samtidigt vitamin E kan också förhindra sönderfall av röda blodkroppar som är blodceller som bär syre i kroppen. Detta förhindrar då anemi som är ett tillstånd som kännetecknas av låg röda blodkroppar som leder till låg syrehalt och sålunda letargi.

Hasselnötter kanske känd för sin höga vitamin E innehåll, men det är inte den enda vitamin det har att erbjuda. Samtidigt hasselnöt är en rik källa till:

-Järnplåt, som är viktig för att förhindra anemi genom att bilda de röda blodkroppar som bär syre i kroppen.

-Zink vilket hjälper i skapandet av könshormoner (män förlorar zink i sperma).

-Kalium som hjälper till att stimulera nervsystemet och förhindra kramper.

-Kalcium som stärker ben och ligament och bidrar till att stärka muskelsammandragningar.

Beta-sitosterol

Beta-sitosterol används av kroppen för att minska kolesterol och kan också hjälpa till att förhindra bröstcancer och prostatacancer.

-Vitamin B1, 2 och 6, vilka är viktiga för blodbildning samt hjärnfunktion.

Olja

Hasselnötter är full av olja och fett (i själva verket 60% och mer av hasselnöt är tillverkad av oljor) som du kanske tror att göra det mindre effektivt som ett hälsosamt mellanmål. Men vänta dessa oljor och fetter är faktiskt inte ohälsosamt slag, utan snarare essentiella fettsyror som utför viktiga arbeten runt kroppen. Till exempel oljesyra bidrar till att förhindra högt kolesterol och kan minska det så mycket som 26,2%, hjälper det med transport av blodsocker och det förhindrar ven sjukdomar bland annat. Dessa fettsyror hjälper också kroppen att använda vitaminer och mineraler samt protein. Ovanpå detta dessa oljor kommer också att hjälpa till att smörja lederna, reglera kroppstemperaturen och förbättra tillståndet hos hud och hår och annat.

Protein

Hasselnötter som många nötter är en bra anläggning proteinkälla. Din kropp använder proteinet i otaliga viktiga uppgifter såsom byggnation och underhåll av hud och vävnad. I huvudsak kroppen tar kolföreningar (kallas aminosyror) som används i proteinkällor och sedan återförenar dem att bygga delar av kroppen så att du bokstavligen är vad du äter. Liksom vävnader och andra kroppsdelar, är proteiner används också för att skapa enzymer (katalysatorer för kemiska reaktioner i kroppen), immunförsvar och mycket mer. Även kött källor är högre i proteinhalt och högre i biotillgänglighet, hasselnötter är en av de mest potenta vegetabiliska källor och detta gör dem mycket användbara för att vegetarianer eller de som inte åtnjuter kött.

Fiber

Hasselnötter är en stor källa till fiber. Fiber går huvudsakligen genom kroppen utan att omvandlas eller löses och detta innebär att det fungerar nästan som en ”sweep” går igenom systemet och clearing skräp och gifter längs vägen. Detta raderar vener och artärer av kolesterol och därmed hjälper blodet att flöda mer fritt att transportera syre och näringsämnen snabbare runt i kroppen och förebygga hjärtproblem. Vidare rensar också mag-och tarmkanalen och hjälper till att förhindra förstoppning och att spola systemet med toxiner. ( Texten har jag ej skrivit själv)

Leave a reply

Enter the code to comment *