SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Fett VS muskler

fatvsmuscle

Jag får väldigt ofta frågor från tjejer att dem inte ”kan” träna pga att dem inte kommer gå ner i vikt som är deras mål, utan gå upp i vikt och kroppsstorlek för att deras kropp kommer att bygga muskler om dem börjar träna. Detta påstående är självklart inte sant och jag ska förklara varför 🙂

Bilden ovan visar väldigt specifikt att påståendet är falskt. Faktum är att ett ”pound” fett som motsvarar ungefär 0.5 kg tar upp betydligt större plats i kroppen än vad 0,5 kg muskler gör. Så du kommer definitivt inte gå upp i kroppsstorlek om du tränar ungefär 3-4 gånger i veckan blandad träning mellan styrka och kondition. Däremot om du endast tränar tung styrketräning kommer du både gå upp i kroppsstorlek och i vikt men den sannolikheten är inte stor eftersom att det är oerhört svårt att bygga stora muskler för en tjej utan ett mycket detaljerat och specifikt mat och träningsschema. Risken finns att du går upp i vikt eftersom att muskler väger mer än fett, men vad spelar vikten för någon roll sålänge du är nöjd med din kropp? Jag vägde mig aldrig under min tid jag gick ner i vikt för att det behövs inte och det gör oss endast förvirrade så skippa vågen 🙂

Så jag vill inte att tjejer ska vara oroliga att träna styrketräning för det gör endast din kropp starkare, och mer spänstig INTE tjock, mullig eller något annat du möjligtvis hört. Träna både kondition och styrketärning så ska du se att du får bra resultat som du är nöjd med 🙂

Leave a reply

Enter the code to comment *