SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

De vanligaste frågorna om träning och kost!

girl_running_on_beach

Många har börjat ställa samma frågor till mig så jag kommer att besvara dem här så att alla kan ta del av det 🙂

Frågorna är mest baserat om träning och kost!

Hur blir jag hälsosam och i form?

Tja, det är egentligen inte en fråga som har ett direkt svar eftersom att det beror främst om du verkligen har bestämt dig för att uppnå ditt mål eller inte. Men naturligtvis kan jag hjälpa dig på vägen med motivation och exempel på hälsosam mat! Många säger till mig att de ger upp och börjar om hela tiden. Kom ihåg att du kommer att ha dåliga stunder när du vill ge upp, men gör inte det! Tro mig du kommer att känna så mycket starkare om du till ex kan stå emot en påse chips eller släpar dig till gymmet trots att det regnade utomhus. Du klarar allt med rätt motivation! 😀

Vilken typ av träning är bäst för att gå ner i vikt?

Först av allt så kom ihåg att all träning är bra men det finns naturligtvis en del som kommer att förbättra ditt resultat snabbare än andra! Jag rekommenderar alltid träning var du får en hög puls och att du kan känna att din kropp verkligen tar i. Alla typer av cardio träning gör detta för din kropp! Många människor anser att början av deras träning är mycket tuff och de orkar inte prestera igenom hela träningen. Det absolut bästa sättet att öka din kondition är att få en mycket hög puls snabbt sedan vila den med en långsammare träning! Ett bra exempel på denna typ av träning är intervaller! Jag räknar vanligtvis 40 pulsslag mellan min högsta och lägsta tränings puls. För mig är det 195 när jag kör som hårt, och då jag stannar och går tills jag har 150 i puls! Jag upprepar denna övning kanske 15 gånger eller så beroende på hur mycket jag kan ta i! Tänk på att pulsen är annorlunda för  varje person så om du ska göra intervaller, prova vad är känns bäst för dig och din kropp!

Vilken typ av träning gör du?

Jag gör många olika typer av träning, men jag gör alltid någon form av konditionsträning eftersom jag tycker att det är det mest roligaste! Några av mina klasser på mitt gym som jag går till är för ex: Crosstraining, kärna puls, NTC och makt steg! Alla dessa klasser är tuffa och enligt min åsikt det mest roligaste! I gymmet där jag tillbringar större delen av mina tränings timmar räknar jag kalorier och inte tid! Så jag gör allt för varje tills jag nått en kalori belopp som jag är nöjd med. Jag gör oftast: löpning, spinning, bygger muskler, core puls och crosstraining maskin.

Jag har aldrig tid för motion, vad kan jag göra?

Egentligen nästan alla har tid för någon timme med träning varje dag! En timmes träning är endast 4% av en hel dag och du kan få tid för det! Om du verkligen känner att du inte kan träna i 60 minuter så går det utmärkt med att träna 30 minuter! Det är alltid bättre att göra någon träning än ingenting! Alla har någon slags skola eller jobb att fokusera på också, men om du planerar bra och har ditt fokus på rätt sak vid rätt tillfälle, har du tid för den timmen av träning och vara nöjd med det!

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *