SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

Bra och dåliga fetter

Okej, jag alltid frågor om kalori mängden för olika typer av mat och vad man ska äta, inte äta, vad som är bra och dåliga fetter etc. Så gör dig redo och läsa det här inlägget eftersom det är viktigt att förstå! 🙂

Låt oss börja med ett exempel.Vi kan ta naturella jordnötter, det är nyttigt, goda och ett perfekt mellanmål, men när folk ser närings innehållet blir de får mycket förvånad och säger omedelbart nej, och att det är onyttigt. Varför? Låt oss ta en titt på närings innehållet för osaltade jordnötter:

Närings belopp / 100 g naturliga jordnötter:

Kalorier: 560

Fett: 46 g

Kolhydrater: 13 g

Protein: 26 g

När folk tittar på kalori beloppet så blir de blir rädda eller åtminstone förvånade och när de beräknar allt de har ätit under en dag inklusive några nötter så ligger dem på för högt intag av kalorier. Saken är denna: ja, det finns mycket kalorier i vanliga goda jordnötter, ja de innehåller mycket fett och ja, det är fortfarande är hälsosamt! Varför? Eftersom det finns en stor skillnad mellan bra fetter och dåliga fetter. Låt oss göra ett annat exempel:

Bra fetter:

Fett är en viktig del av en hälsosam kost: De ger essentiella fettsyror, håller vår hud mjuk, levererar fettlösliga vitaminer, och är en stor källa till energigivande bränsle. Men det är lätt att bli förvirrad om bra fetter kontra dåliga fetter, hur mycket fett vi bör äta, hur man undviker artär-igensättning transfetter, och den roll omega-3-fettsyror spelar i hjärthälsa. Vi behöver fett, även om om du vill gå ner i vikt eller inte.

Exempel på livsmedel / produkter som har goda och bra fetter:

Enkelomättade fetter och fleromättade fetter är kända som ”bra fetter” eftersom de är bra för hjärtat, ditt kolesterol, och din allmänna hälsa.

  • Olivolja
  • Canolaolja
  • Solrosolja
  • Jordnötsolja
  • Sesamolja
  • Avokado
  • Oliver
  • Nötter (mandel, jordnötter, makadamianötter, hasselnötter, pekannötter, cashewnötter)
  • Jordnötssmör
  • Sojabönsolja
  • Majsolja
  • Safflorolja
  • Valnötter
  • Sunflower, sesam, och pumpafrön
  • Linfrö
  • Fet fisk (lax, tonfisk, makrill, sill, öring, sardiner)
  • Soymilk
  • Tofu

 

Exempel på dåliga fetter som du bör försöka undvika:

Mättade fetter och transfetter är kända som ”dåliga fetter” eftersom de ökar risken för sjukdomar och höja kolesterol.

Utseende-vis, mättade fetter och transfetter tenderar att vara fast i rumstemperatur (tänk på smör eller traditionell käpp margarin), medan enkelomättade och fleromättade fetter tenderar att vara flytande (tänk på olivolja eller majsolja).

  • Fettrik styckningsdelar av kött (nötkött, lamm, gris)
  • Kyckling med huden
  • Hel fetthalt mejeriprodukter (mjölk och grädde)
  • Smör
  • Ost
  • Glass
  • Palm olja
  • Ister
  • Kommersiellt bakverk, kakor, munkar, muffins, kakor, pizza deg
  • Förpackade snacks (kex, mikrovågsugn popcorn, chips)
  • Stick margarin
  • Vegetabiliskt matfett
  • Stekt livsmedel (pommes frites, stekt kyckling, chicken nuggets, panerad fisk)
  • Godis

Okej, så jag hoppades detta har hjälpa dig och att du vet vet något mer om dåliga och bra fetter! Tänk på att bara för att en produkt innehåller fler kalorier att det du är van vid, betyder det inte att produkten nödvändigtvis är ohälsosam!  🙂

 

Inlägget finns också på: Engelska

Leave a reply

Enter the code to comment *