SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

juli 2016 archive

Tillskott av järntabletter

IMG_1854

IMG_1856

IMG_1858

Godeftermiddag,

Idag vaknade jag med huvudvärk och är fortfarande trött då jag sov så otroligt dåligt inatt. Jag hade växtvärk när jag gick och la mig sedan vaknade jag inatt igen av att jag hade växtvärk och kunde knappt somna om igen. Men jag vaknade ändå i lugn och ro med en god frukost  🙂

Jag har under de senaste dagarna börjat äta tillskott av järntabletter då jag under de senaste året väldigt ofta varit trött. Jag har testat att sova längre, kortare, mer frekvent etc men är ändå lika trött. Så nu ska jag helt enkelt testa att äta tillskott utav järntabletter för att se om jag märker någon skillnad. Det är mycket vanligt att just kvinnor och även för er som är vegetarianer lider av järnbrist. Järn ingår i blodets hemoglobin, de röda blodkropparna. Järn behövs för syretransporten i kroppen från lungorna till kroppens vävnader, behövs även för borttransport av restprodukten koldioxid från blodet till lungorna. Järn behövs även för koncentrationsförmågan, håret, blodets PH-värde, cellernas avgiftning och produktionen av DNA. Järn motverkar även stress.

Trötthet är just ett vanligt symptom på just järnbrist så jag tänkte testa detta ett tag och se om det hjälper 🙂 Fick även rekommendation från apoteket att äta järntabletterna separat från måltid, dvs minst 2 timmar efter en måltid och innan en ny och helst med tillskott av C-vitamin. Om man följer detta så ska det vara enklare för kroppen att ta upp järnet. Ett tips för er som vill testa tillskott av järntabletter 🙂

Idag ska jag inte göra någonting speciellt med tanke på att jag är så seg också, jag ska bara ta det lugnt och ikväll blir det nog en bio.

Trevlig helg 😀

 

Chiafrön

chiafrön

7312631203204

Hallå allesammans,

Hoppas allt är bra med er, jag mår i alla fall bara bra förutom att jag är något trött och oerhört sötsugen! Jag märker betydligt att jag ätit lite för mycket socker under semestern och är därför sötsugen ganska ofta men jag försöker jobba bort det 🙂

Idag tänkte jag skriva lite om chiafrön. Chiafrön har blivit mycket uppmärksammat det senaste året och att använda det i smoothies, bröd och göra chiapudding har blivit mycket populärt. Så det jag tänkte göra är att skriva lite om vad chiafrön är för något, vad man kan använda det till och vilka fördelar chiafrön har 😀

Vad är chiafrön för något?

Chiafrön kommer från en växt som är släktrelaterad med mintfamiljen. Chiafrön är i princip helt smaklöst men är fullproppat med nyttigheter! Chiafrön är inte ett superdyrt frö om man jämför med andra hälsoklassade frön och bär. Det är relativt ekonomiskt med tanke på hur bra dem är, jag själv använder Risentas chiafrön.

Varför ska man äta chiafrön?

1. De har en bra järnnivå, perfekt för speciellt kvinnor och tjejer då det är vanligt att vi lider av järnbrist!

2. De är mycket rika på antioxidanter

3. De ökar din uthållighet

4. De fyller ut matsäcken. Ja chiafrön expanderar i kontakt med vätska vilket i sin tur fyller ut matsäcken som gör att du känner dig mättare.

5. De är fiberrika

6. De innehåller magnesium, zink och kalium. Zink är bl.a bra för att motverka förkylningar

7. De finner håller mycket protein och omega 3

Detta var 7 fördelar som chiafrön ger dig och din kropp 😀 Många tycker att chiafrön är lite tråkigt att äta med tanke på att de inte smakar så mycket, men jag brukar bara blanda ner dem i tex. en smoothie, ringla över yoghurten etc. Om du istället vill göra en chiapudding så finns det mycket du kan göra för att pigga upp smaken lite mer! Det kan tex. vara att blanda mer kakao och stevia, toppa med massa bär/frukt och kanske något yoghurt. Med fantasi kan det bara bli godare 🙂

Nu hoppas jag att ni fått en lite mer insyn i vad chiafrön är för något och att ni är sugna på att testa på det! Jag ska nu bänka mig framför en bra film med en kopp te, trevlig kväll 😀