SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

oktober 2013 archive

Ut på en PW

Nu ska jag sticka ut på en Power Walk med bra musik i öronen och rensa tankarna 🙂 Är ganska kallt ute dock så det blir även en långarmad tröja ovanpå detta!

Bild 2013-10-27 kl. 13.31 #2

Bild 2013-10-27 kl. 13.32 #2

Bild 2013-10-27 kl. 13.34 #2

Protein pannkaksmix

pancake-mix-35procent

Jag ville tipsa om att  Proteinbutiken just nu har erbjudande på Protein pannkaksmix 😀 Det är ett superenkelt sätt för dem som vill ha frukost en proteinrik och snabb frukost.

Gör såhär:

  1. Lägg pannkaksmixen i en shaker
  2. Blanda ner vatten
  3. Skaka
  4. Stek

Detta är allt du behöver göra! Just nu är det -35% rabatt så Protein Pancake Mix kostar endast 135:- istället för 209:- 😀 

Du kan köpa det HÄR! 

Erbjudandet gäller t.o.m Söndagen den 3:e November så passa på 😀

Innehållsförteckning: ( per 50g, dvs 1 portion)

Kalorier: 218

kolhydrater: 16,59 g

Proteiner: 17,77 g

Fett: 8,3 g

Är honung onyttigt?

Är honung onyttigt eller nyttigt? Denna fråga har jag fått många gånger om så jag tänkte skriva ett inlägg om hur det egentligen är så alla kan delta i svaret 🙂

Honung vet vi innehåller många bra naturliga ämnen för kroppen. Till exempel finner vi just honung i dem flesta halstabletter etc. Det lindrar halsont, sår och till och med tar kål på bakterier i kroppen. I honung finner vi mjölksyrabakterier. Mjölksyrabakterier finns egentligen i honungen för att förhindra honungen från att jäsa, attackeras av dåliga bakterier och svampingrepp men mjölksyrabakterier är nyttigt för människan också. Mjölksyrabakterierna kommer från biets mage där nektaret förvaras. Bakterierna i kroppen förhindrar bakterieingrepp och skapar ämnen som bygger upp vårt immunförsvar.

Så för att svara på frågan, nej, honung är ej onyttigt MEN om det kommer i kontakt med värme, exempelvis i ugnen så förvandlas det till socker istället vilket självklart är onyttigt. Honung innehåller även väldigt små mängder energi vilket socker inte har vilket gör det bättre i längden om man ska jämföra med socker.

Som jag brukar skriva så är det mesta okej att äta i måttliga mängder 🙂

Grönsaker och frukter i lass

Grönsaker

I morgon så jag jag kickstarta dagen med att åka iväg till ICA och storhandla massa olika grönsaker och frukter för att dricka massa goda juicer till centrifugen! 😀 Jag gjorde alltid mina egna juicer förut och nu har jag fått dille på det igen och ska bege mig iväg i morgon för att inför skaffa mig ingredienser, ska bli superkul!

  • Ananas
  • Gröna äpplen
  • Selleri
  • Rödbetor
  • Morötter
  • Broccoli
  • Ingefära

Det är dessa frukter och grönsaker ovan jag har bestämt att jag ska köpa med mig hem sedan få jag se hur pass specifikt det blir när jag väl är där men jag tycker att göra mina egna grönsaks juicer är superkul 😀 Det är ju även det bäst för din kropp och hälsa att pressa din egna juice!

Celsius – Cola

IMG_1252

IMG_1264

IMG_1255

IMG_1262

Idag fick jag hem mitt paket från Celsius som var fylld med Cola smaken, min absoluta favvo 😀 Byxorna fick jag också med mig och dem var snyggare än någonsin, plus att färgen matchar burken 😉 Ska strax sticka iväg till gymmet med denna snygga outfit, önska mig lycka till!

Shapeness på topplistan av Kroppsnytt!

Herregud vad glad jag blev när jag fick reda på att fitnesstidningen Kroppsnytt hade lagt ut min Instagram på Topplistan av sociala medier 😀 Blev så himla glad och nöjd att få se den när jag idag fick hem tidningen i brevlådan, Tack så mycket Kroppsnytt för de fina orden! 😀

Kroppsnytt är en ganska stor tidning inom Sverige som finns tillgängliga på de flesta gym, rekommenderar er att bläddra igenom tidningen där det finns tusen olika tips och tricks för att uppnå din drömkropp 🙂

IMG_0085

IMG_0086

IMG_0089

Få in motion i din dagliga vardag!

Popularity-of-running-shoes

Många känner att dem inte har tid för att ta sig till gymmet pga långa jobb/ skoldagar. Jag vet själv att man inte alltid kan hinna med gymmet men försök att planera in åtminstone  2 dagar i veckan du kan ha en timme på gymmet, råd från mig 🙂 Hur som helst så kan du mycket enkelt få in motion i din dagliga vardag! hur du gör det är simpelt och enkelt, perfekt att tänka på speciellt under dem dagar du inte har tid för gymmet.

Här kommer mina tips för att få in motion i din vardag: 

1. Ta trapporna istället för hissen 

Hur lång eller kort trappan må än vara så ta inte hissen bara för att den är närmst! Lite motion är bättre än ingen motion. Ta trspporna istället och känn dig stolt nä du kommer fram 😀

2. Gå

Hoppa av bussen en station tidigare än vad som egentligen är närmast. På det sättet får du röra lite extra på dig och om du har bråttom är det ännu bättre, gör det då en powerwalk 😀 Att gå är en superbra motion och tränar dina ben och din rumpa!

3. Sitt inte ner för länge

Kontorsjobb? Ing problem så länge du inte sitter ner över 4 timmar! Det är bevisat att det är farligt för hälsan att sitta ner i över 4 timmar i sträck. Det är också bevisat att om du står över 3 timmar per dag minskar du ungefär 10 kilo per år än om du skulle sitta ner! Försök att ta pauser då du går av dig lite och går ut för frisk luft, det behöver både din kropp och hjärna 🙂 Istället för att sitta ner på bussen eller tåget kan du också stå! Det är speciellt bra på morgonen om du är på väg till jobbet där du sitter ner mycket.

4. Ladda ner appen Vardagsworkout

Denna app finns tillgängligt på både Iphone och Android telefoner som jag rekommenderar ALLA att ladda ner! Appen är skapad av Cancerfonden som skapat den roligaste och hälsosammaste  appen någonsin enligt mig! 😀 Jag älskar den verkligen! Den ger olika tips för vilka ”övningar” du kan utöva för att få in motion i din vardag utan problem. Den ger även betyg på hur underhållande det är för din publik som tittar på 😉 Superrolig tycker jag!

Jag ska absolut ha en dag jag tävlar med mina kompisar om vem som kan göra mest modiga övningar runt folk och tycker att du också ska utmana dina vänner 😀 Desssutom är det HELT gratis!

ny_app_fran_cancerfonden_460x330

Läsarfrågor

Har du någon ”ätardag” i veckan? Alltså att du få äta vad du vill? 🙂

Svar: Jag har aldrig haft ätardagar förut utan ätit onyttigt eller ohälsosamt när jag känt att jag förtjänar eller helt enkelt vill det. Däremot har jag på senaste tiden mer försökt att hålla mig till en dag då jag får käka i princip vad jag vill vilket brukar vara lördagar 🙂 Men jag tror att det är viktigt att förstå att det inte handlar om att äta hur mycket man kan bara för att man ”får” just för att man har ätardag, utan mer äta något ohälsosamt om du känner för det!

Stor skillnad mellan att vräka och äta något för att man vill 🙂 Så på lördagar då jag har min ”ätardag” så brukar jag i princip käka som vanligt när det gäller mina måltider men festa till det med en godispåse på kvällen och/ eller en frappuccino på Espresso House under dagen 😀 Jag mår aldrig själv bra när jag äter riktigt ohälsosamma måltider såsom snabbmat eller liknande så undviker det fastän jag har min ätardag 🙂

Homemade-Frappuccino-DSC_0560

Vilken linje och gymnasium går du på?

Svar: Jag går linjen Sam beteende, vilket gymnasium går jag tyvärr inte ut med 🙂

På vilket gym tränar du?

Svar: Jag tränar på SATS vilket är det absolut bästa gymmet enligt mig 😀 Alltid fräscht med långa öppettider!

SATS-Wordmark-orange

Kung Markatta

Kom nyss hem från affären då jag behöver köpa ny kokosolja! Jag köper min från märket Kund Markatta som självklart är kallpressad 🙂 Använder kokosolja i det mesta som jag bakar så nu ska jag hitta på ett nytt recept 😀

IMG_1241

IMG_1243

Mot gymmet

IMG_1236

IMG_1239

Efter 2 timmars intensiv matte ska jag nu stick iväg till gymmet 😀 Har precis förberett min proteinshake som du hittar HÄR . Blir kondition och mage idag.

Sen ska jag även berätta att jag var med i en utav Sveriges största träningstidning 😀 Men det skriver jag om lite senare för nu måste jag gå!