SHAPENESS

Achieve a healthy lifestyle.

juni 2013 archive

Thigh gap, kan alla ha det?

En stor hets nu förtiden är thigh gap! Ordet ”thigh gap” är ett engelskt ord och det menas med att man helt enkelt har mellanrum mellan sina lår fastän du står med fötterna ihop. Många säger att om man inte har thigh gap så är man tjock, vilket är HELT FEL! Jag blir så besviken och ledsen på sådana personer som bara drar sina egna slutsatser och sedan dömer alla andra efter deras egna åsikt, och det värsta av allt är att folk lyssnar och tror att det är sant.

Så, kan vem som helst ha thigh gap? Svart är NEJ. Alla kan faktiskt inte ha thigh gap hur mycket dem än försöker att träna eller gå på en strikt diet. Det har endast lite med med fett procenten du har på din kropp, men absolut handlar det om vilken typ av struktur du har på dina höfter. Denna bild här nedan beskriver det hela väldigt bra enligt mig.

tumblr_mnl6z9x4jv1sp908ro1_1280

Det handlar alltså till största delen om vilken typ av struktur du har på dina höfter. Men det jag inte förstår mest av allt är att folk faktiskt tror att det är detta som avgör om en person är vacker, snygg, fin eller vad som helst. Detta har INGENTING med det att göra och jag kan lova er att folk är så upptagna med att tänka på hur dem själva ser ut att man inte tänker på någon annan. Självklart kan du förlora mera fett kring låren om du försöker att gå ner i vikt, men hur mycket beror på vilken typ av struktur du har.

Jag har tex min struktur byggt på ”narrow hip bones” som bilden ovan visar och jag kan inte ha thigh gap. Jag har aldrig haft detta heller så jag vet att jag inte kan detta men det är ingenting jag tänker på för att jag tycker inte att ett litet mellanrum mellan låren spelar så stor roll.

Var istället stolt över dig själv! Det är såhär du ser ut och det finns ingen anledning att inte tycka om det sättet som din ben struktur är byggt på för att det inte spelar någon roll 🙂

Sommartider

bild

IMG_5209

Åh vilket härligt väder det är ute idag!! Jag har kommit hem från lite shopping med min käre mor och har solat ute på altanen med en super kall Celsius i högst hugg. härligt! 😀 Fick i alla fall ett par jeans med mig hem så alltid något! Skulle egentligen köpt lite träningskläder men det fanns ingenting kvar i min smak så får stå ut lite längre till 😉

Vi åt även lite veggo sushi till lunch, var jätte länge sedan jag åt det så det var supergott 🙂 Jag ska nog dra ut igen för att sola lite till, man måste ju faktiskt passa på medans man kan!

 

Shoppa

Bild 2013-06-29 kl. 11.50 #5

God morgon på er alla,

Äntligen lördag och det har varit så skönt att vakna upp utan trötthet! Jag ska nu sticka iväg för lite shopping med min mamma och senare planerna är inte riktigt bestämda än men bestäms under dagen! Dock jobbar jag imorgon så hur som helst så får det inte bli för sent.

Ska i alla fall sticka iväg nu så uppdaterar senare 🙂

7 kilometer

bild

Linne från http://www.proteinbutiken.se

Japp det var sträckan jag var ute och sprang i går kväll. Som jag har sagt förut så slappnar man av utan träning för det var jätte skönt att på rensa tankarna och sådär. Gick ändå väldigt bra att springa och brände runt 510 kalorier och hade hög puls hela tiden.

Har ändå haft en ganska jobbig dag idag och även på jobbet var det tyngre än normalt. Men det blir bättre i alla fall, tack för alla som har stöttat mig! 🙂

Äntligen fredag säger jag bra och ska ha en mysig hemmakväll med mamma och grilla och äta gott. Hoppas att ni mår bra och får en underbar fredag.

Vila i frid

IMG_4475

Vila i frid min älskling <3

Har haft en jätte jobbig eftermiddag då jag fick reda på att jag var tvungen att avliva min katt. Hon har funnits med mig i snart 7 år och dessa år har varit underbara. Hon har åkt hemifrån och blivit avlivad nu.

Har verkligen haft det jobbigt nu och jag behöver gå ut för att få lite luft så ska gå ut på en springtur. Hoppas ni förstår dålig bloggning.

Innehåll VS kalorier

diet

Det folk ofta tänker på tänker dem äter någonting överhuvudtaget är hur mycket kalorier, fett och kolhydrater den produkten innehåller. Att endast titta på kalorier och kolhydrater säger dig egentligen ingenting om produkten. Varför? Läs vidare 🙂

Kalorier:

Kalori är ett mått på energi som vi tenderar att associera med mat. Kalorier beskriver den energi som produkten innehåller. Men bara för att just den produkten du håller i din hand innehållet runt flera hundra kalorier, betyder detta då att den produkten är onyttig och ohälsosam? NEJ!  Kalorierna du läser är bara en siffra. Det säger dig ingenting om självaste produkten och den kan vara hälsosam även fast den innehåller mycket kalorier och det är här folk tycker det börjar bli svårt.

Många pratar om att man ska äta ett visst antal kalorier varje dag, andra säger att man ska strunta i det, vissa säger att mycket kalorier betyder att produkten eller maten är onyttig andra inte, så vad är det som stämmer??

Folk är så sjukt fixerade vid summan kalorier idag. De bryr sig egentligen inte om vad de äter egentligen utan bara kaloriinnehållet är lågt är är allt okej. Detta stämmer dock tyvärr inte. Det folk behöver sluta göra är faktiskt att strunta i kalorierna överhuvudtaget för att folk vet inte skillnad på rätt och fel kalorier. Så hur ska man då kunna veta att den produkt du håller i din hand är hälsosam? INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN! 😀 

Innehåll:

Här på innehållsförteckningen kan du läsa av en produkt utan att veta vad det är för något du egentligen håller i 😉 Precis tvärtom från kalorierna. Du får reda på allting om produkten är hälsosam eller ej då du faktiskt kan läsa alla ingredienserna som finns i produkten. Till exempel om produkten innehåller mycket konserveringsmedel, färgämnen, socker, omättade fetter m.m

Är du inne på en detox period? Perfekt! kolla efter konserveringsmedel, färgämnen, surreglerande ämnen m.m på produktens innehållsförteckning! 

Är du på en strikt diet och inte vill använda en produkt med socker i din matlagning? Kolla efter socker och sötningsmedel på innehållsförteckningen!

Vill du titta om produkten innehåller massa ämnen du inte brukar äta? Det finns på innehållsförteckningen! 😀

Förstår ni hur jag menar? Innehållsförteckningen säger allt medan kalorierna bara beskriver energin av själva innehållet. Läs även om hur folk blir förvirrade av bra och dåliga fetter av att läsa av kalorier HÄR! 

Om du har svårt att förstå vad alla namn betyder för en produkt kan du läsa detta so jag hittade skrivet på nätet nedan:

Energi
Mängden energi som livsmedlet ger. Mäts antingen i kalorier (kcal) eller joule (kJ).

Protein
Den totala mängden protein som livsmedlet innehåller mätt i gram. Protein är nödvändigt för att kroppen ska växa och läka.

Kolhydrat
Stärkelser och socker kallas kolhydrater och fungerar som bränsle för kroppen. Vi bör bygga våra måltider kring stärkelserika livsmedel som t.ex. bröd, potatis, spannmål, ris och pasta och om möjligt använda fullkornsvarianter. Deklarationen visar hur mycket kolhydrater det finns i produkten och på raden nedan visas hur stor andel av kolhydraterna som utgörs av socker. Till denna mängd räknas naturligt förekommande sockerarter som t.ex. de som finns i fruktjuice och mjölk plus sockerarter som har tillsatts under tillverkningen.

Fett
Deklarationen visar den totala mängden fett som produkten innehåller och på raden under anges mängden mättat fett. Fett innehåller mer än dubbelt så många kalorier per viktenhet jämfört med kolhydrater och protein – äter du för mycket leder det lätt till att du går upp i vikt. Vi behöver alla en viss mängd fett i vår kost för att bibehålla hälsan men vi bör försöka minska intaget av mättat fett. En hög andel mättat fett i kosten kan öka kolesterolvärdet i blodet, vilket i sin tur ökar risken för hjärtsjukdomar.

Kostfiber
Den totala mängden kostfiber som produkten ger. Kostfibrer hjälper ditt matsmältningssystem att fungera väl. Det bästa sättet att få i sig kostfibrer är via intag av sådana livsmedel där de förekommer naturligt: fullkornsprodukter, frukt, grönsaker, bönor och baljväxter. En genomsnittlig vuxen människa bör få i sig 18 – 35 g per dag.

Natrium
Ett annat namn för salt är natriumklorid. Det är natriumet i saltet som kan vara skadligt för hälsan. Natrium brukar anges i näringsvärdesdeklarationer. För vissa livsmedel anges även salt men inte alla. För att beräkna salthalten kan natriumvärdet multipliceras med 2,5.

Och resten av informationen? 
Vi förstår att det är svårt att hänga med i all information på deklarationerna. Vill du få hjälp att förstå termerna och hjälp att koncentrera dig på faktorer som är viktiga för dig så läs vidare.

Kalorier från fett
Varje gram fett ger 9 kalorier så du kan räkna ut det totala antalet fettkalorier i produkten genom att multiplicera det totala antalet gram fett med 9.

Mättat fett
Mättat fett, vilket oftast förekommer i kött, fågel, fisk, bakverk och tropiska oljor, ökar risken för hjärtsjukdomar. De flesta experter rekommenderar att endast 10 % av de dagliga kalorierna kommer från mättat fett.

Enkelomättat och fleromättat fett
Dessa är ”bra” omättade fetter som kan skydda ditt hjärta om de konsumeras istället för livsmedel som innehåller mättade fetter eller transfetter. Dessa fetter anges ibland i deklarationen men det finns inga krav på det. Om deklarationen inte anger fler- eller enkelomättade fetter så kan du beräkna mängden omättat fett genom att dra ifrån transfetter och mättade fetter från den totala fettmängden.

Sockerarter
Dessa utgör del av den totala mängden kolhydrater men består av naturliga och tillsatta sockerarter per portion. Välj livsmedel som har låg sockerhalt i förhållande till kolhydrater och kostfibrer.

Vitaminer och mineraler
Vissa näringsvärdesdeklarationer visar mängden vitaminer och mineraler i produkten, t.ex. C-vitamin, folsyra och järn. Denna information behöver inte anges enligt lag såvida inte tillverkaren själv hävdar att produkten innehåller någon vitamin eller mineral, t.ex. ”rik på C-vitamin”.

Ingredienser
Ingredienslistan omfattar produktens alla ingredienser listade efter vikt i fallande ordning.

 

Så nästa gång du går och handlar, kolla innehållsförteckningen 😀

 

 

 

Godnatt!

IMG_0492

Sitter och smaskar på dessa underbara sommarbär innan läggdags, nämligen smultron! Kommer direkt från tomten 😀

Nu säger jag godnatt till er alla! Jag måste gå och lägga mig nu då jag sov jätte dåligt i natt 🙁

GLÖM INTE KOLLA MIN BOGG I MORGON! Jag har tidsinställt ett mycket intressant inlägg till imorgon klockan 9.00 som är nog viktigt att läsa för många så håll dig uppdaterad 🙂

 

Bodypump ikväll

Hejsan,

Är på jobbet just nu och dricker en Celsius 😀

Har precis bokat in mig på ett till bodypump pass ikväll och är riktigt taggad på att få köra det ikväll! Har världens träningsvärk idag så vi får Se hur det kommer att gå 😉 Kommer blogga mer under dagen så håll dig uppdaterad!

Här är en vild från bodypump passet i förrgår :

20130626-103056.jpg

Restaurang

IMG_7172

Förlåt för dålig bloggning idag men jag har verkligen haft en dålig dag idag. När jag kom hem så somnade jag och blev väckt nu för att jag och min familj ska sticka iväg till en Indisk resutrang, ska bli super gott 😀

Vad härligt det ska bli att bara sitta i solen med en god Chicken Tikka Masala och bara njuta. Hörs senare

Mot gymmet!

Bild 2013-06-24 kl. 16.30

Bild 2013-06-24 kl. 16.30 #3

Bild 2013-06-24 kl. 16.30 #5

Bokade in ett Bodypump pass istället vilket var ett tag sedan jag körde så är super taggad vilket kanske syns 😉 Blir gradvis gladare för varje bild 😀